7 Techniki na Klarnet i inne instrumenty Platforma Edukacji Komponowanej

Rozdział 4. Fonetyka

  1. Mówisz Ty mówię ja czyli korzystanie z nagrań znajomych i ich przetwarzanie na grę instrumentu.
  2. Treść i brzmienie języka – co to znaczy albo co by znaczyło gdyby?
  3. Rozbijanie słów i zdań na pojedyncze brzmienia – be my guest! „Bbbb – eeee mm aiiiiii guu-uuuuu-uuu ee – e-eee-eee sss—ssstt”
  4. Umuzycznianie słowa czyli opowiadanie i granie – trening
  5. Opowieści o fonetyce – fonetyka w akordach, artykulacji, melodii i „klasycznych” problemach muzycznych „brahms ok. ok. ok.”
  6. Dmuchanie i mówienie – przesuwanie przedmiotów
  7. Synteza brzmień słów
  8. Mówienie do…
  9. Głuchy telefon
  10. Czytanie do klarnetu - kot miał płot, nws 1

Mowa-granie-emocje

Przekładanie brzmień płynących z ust na muzykę coś mi przypomina. No właśnie. Temat moich etiud czyli inspirację technikami bit boksowymi. Dzielimy więc. Cięcie. Cięcie. Cięcie i przeplatanie, umuzycznienie. Tak jak bit bokserzy opisują swoje bity tak ja postaram się podzielić zgłoski tekstów na takie mini „wiersze rytmizujące”. Melorecytacje? Rap? Aby rapować należy się do tego nastawić metodą przygotowanej postawy. Start. Staram się być raperem. Znowu wprowadzam temat modulowania słowem tego co zaraz muzycznie będzie rozwijane.

Je suis. Ja jestem.

Je suis. Ja jestem. Je e e e e sssssssss ui --- ui --- ui s. Teraz będę ten materiał przetwarzał, tworzył w zgodzie z rozwojem możliwości i interpretował przez pojęcie struktury na zasadzie a1 od niente [klarnet]- je je je + wejście w klarnet pojawia się dźwięk klarnetu (szumiąco) - ruch klarnetem do przodu totalnie nagle 16 - na koniec klarnet a1(z -) [klarnet] - e e e e na tym powrót do pozycji wyjściowej - klarnet pochód w dół delikatnie i cicho - kończy to sssssssssssss - ui - klarnet - ui - klarnet - ui - klarnet forte!!! D3 [klarnet] ------ pauza ------- s. „Je suis” znaczy ja jestem. Polski „ja” - francuskie „je” - odbijanie się pomiędzy językami na zasadzie przemiany brzmień. Odbijam się tak jak piłka - piłka językowa. Pum, pam, pum, pam - ruch na boki lekko i super równo.

Treść i brzmienie języka to dwa oznaczenia generowane przez słowo

Treść i brzmienie języka to dwa oznaczenia generowane przez słowo (tu znowu kwestia modulowania słowem). Treść niesie w sobie emocje. Gdy dowiadujemy się, że będą podwyżki cen benzyny to oburzamy się i tak też gramy na instrumencie. „Co to ma być? Co to za porządki z tą Ben zy ną!”

Skupienie na języku nie każe nam układać sensu słów lecz pozwala nam zupełnie otworzyć naszą wyobraźnię

Skupienie na języku nie każe nam układać sensu słów lecz pozwala nam zupełnie otworzyć naszą wyobraźnię. O TR SSSS CZ CZSZ ui iiiii TR O TR O S O TR TR TR iiiii TR.

Jest to jedno z głównych zadań „edukacji komponowanej”

Jest to jedno z głównych zadań „edukacji komponowanej”. Rozgraniczenie treści i brzmienia tak aby miały one szansę na równoległe współistnienie z muzyką i instrumentem. Najdziwniejszy dźwięk, najdziwniejsze zachowanie opisane nawet super krótkim „o! zgrzyt! acha zgrzyt może trwać długo? Trwaj sobie długo ale przynajmniej miej sens spowodowany przestrzenią. Jesteś Tu, Tam i jeszcze dalej [tutaj chodzenie i sprawdzanie zgrzytu instrumentalnego].

Jest czymś niezwykłym przyjrzenie się z jakich brzmień składa się nasze codzienne komunikowanie się lub mówienie do siebie.

Jest czymś niezwykłym przyjrzenie się z jakich brzmień składa się nasze codzienne komunikowanie się lub mówienie do siebie.

możemy skupić się też na jednym tylko wyrazie i umuzycznić go

Możemy inspirować się dłuższym zdaniem ale możemy skupić się też na jednym tylko wyrazie i umuzycznić go nadając mu nowy wymiar.

„Encyklopedia” to en en ene en cyyyyyyyyyy klooooooooooooo ppppppppppppp edia! Edia! Edia!

Umuzycznienie słowa oznacza nic innego jak interpretowanie go poprzez przeróżne składowe utworu muzycznego.

Mówienie, fonetyka to również wypuszczanie powietrza

Mówienie, fonetyka to również wypuszczanie powietrza, wytwarzanie wiatru. Mówiąc z powietrzem huraganowym możemy oddziaływać na przestrzeń tworząc różnego rodzaju instalacje dźwiękowe opierające się w aranżowany sposób na dynamice powietrza. Musimy tak opracować partyturę utworu aby mogła mniej więcej przewidywać tego rodzaju reakcje przestrzeni. Nie powinno to być takim bezwładnym puszczeniem tlenu, to musi być ćwiczone.

SZKOŁA - poruszenie papieru - tak samo mały ruch palca, który powoduje specyficzne wykonanie dźwięku [inspirowanie się ruchem]

Kolejnym etapem naszych poszukiwań jest próba syntezy wybranych brzmień

Kolejnym etapem naszych poszukiwań jest próba syntezy wybranych brzmień, która to prowadzi nas do uświadomienia sobie z jak szerokim tematem mamy do czynienia i na ile wpływa on na mechanikę ust, na poszukiwaniach nowego rezonansu w instrumencie. Mając bowiem takie rezonatory jak szczęka, policzki, gardło, ustnik, drewno instrumentu czy czara w punkcie spotkania wypowiadanych zgłosek pojawia się inna możliwość współbrzmień. GR + PS = GPGPGP GPSZSZGPSZ. Realizacja tego rodzaju eksperymentu jest możliwa przy zaawansowanym graficznie, opartym na zadaniach zapisie.

Dodając do tak pomyślanego eksperymentu dźwiękowego elementy ruchu i działania możemy dodatkowo kontrolować efekty.

Dodając do tak pomyślanego eksperymentu dźwiękowego elementy ruchu i działania możemy dodatkowo kontrolować efekty.

„Mówienie do...”

„Mówienie do…” to metoda opierająca się na podejmowaniu prób skierowywania słów w różne punkty i kierunki w przestrzeni. Mówienie do czary, mówienie do podłogi, mówienie do papieru, mówienie do ustnika czy mówienie do dziur w instrumencie ma sens w całościowym ułożeniu tych sposobów ze strukturą utworu.

Na zakończenie rozdziału mamy do czynienia z tematem czytania do klarnetu

Na zakończenie rozdziału mamy do czynienia z tematem czytania do klarnetu. Proponowane przeze mnie teksty - historie rozpisywane są na partytury.

„Najlepsze owoce są w sadzie. Prosto z drzewa można brać gdy sad jest Twój”

„Posypały się ziarenka piasku. Złap je bo potem będziesz musiał zbierać je z dywanu a to jest wyjątkowo trudne”

„Mogę zaśpiewać ładną piosenkę tra la la jeśli pojawi się w niej multifon, slap i frullato”

Tak pomyślane historie mogą być wykorzystane do współpracy z publicznością na zasadzie „słyszącego głuchego telefonu”. Przekazujemy sobie dźwięki, które płynnie mają dotrzeć do końca kolejki.


Video


„Etiudy” finansowane są w ramach Stypendium Artystycznego przyznanego mi przez Urząd Miasta Stołecznego Warszawy.Urząd Miasta Stołecznego Warszawy

design © 2011-2013 estetyczny.net